Først og fremmest vil du gøre dit køretøj klar til international bilforsendelse. Det kræver rengøring af snavs og fjernelse af personlige genstande, tilbehør eller værktøjer, der er værdifulde for dig, samt at lade brændstoffet være mindre end 1/8 i tanken. (Jeg anbefaler kraftigt at sende din bil helt tom for at undgå problemer med rederierne).
Når du har sammenlignet forsendelsestilbudene og valgt et firma, du vil flytte din bil med, skal du levere det til lastelageret eller direkte til havnehavnen. Hvis du ikke er for langt fra en større havnehavn eller en storby – kan du bare aflevere din bil selv. I andre tilfælde kan du leje en hvilken som helst biltransportør til at udføre jobbet for dig. Sørg for, at du betaler for dør-til-dør-levering, og bemærk, at det ultimative punkt er en eksporthaventerminal eller lastning af de oversøiske afsendere. Når det kommer til eksportforsendelse, ønsker mange af transportørerne ikke at tage bilerne til havnene på grund af overbelastning, tidskrævende ventelinjer og nye TWIC-kortkrav. Spørg din oversøiske afsender, om de kan levere leveringen, da næsten alle har deres foretrukne køretøjstransportfirmaer.
Obligatoriske dokumenter til international skibsfart
*** Vær sikker på at du har den originale rene titel til dit køretøj ved hånden. Med “original” mener jeg, at det skal være den bogstavelige papirtitel, der leveres af din stats DMV (Department of Motor Vehicles). Med “ren” mener jeg, at det ikke må have nogen utilfredse panterettigheder fra banken, kreditunionen eller nogen anden finansierer. Det er en forudsætning, der er udstedt af US Customs, at alle motoriserede køretøjer skal ryddes til eksport 72 arbejdstimer inden skibets sejladsdato.
Mulighed nr. 1: Forsendelse af biler i Ocean Container
*** Oversøiske bilafsendere kan normalt tilbyde to alternativer, så du kan få din bil til et andet land: containerskibsfart til havet eller roll-on-forsendelse. Hvis du vælger mulighed for havcontainer, vil den oversøiske transportør indlæse og binde din bil inde i havcontaineren sandsynligvis sammen med anden fragt eller biler. Dette er en lavbudget og pålidelig metode, fordi rederiet kun fakturerer dig for plads, som dit køretøj optager inde i containeren. Et andet positivt øjeblik er, at containeren bliver blokeret og forseglet under hele den udenlandske rejse.
Mulighed nr. 2: Forsendelse af biler via Roll-on Roll-off-transportør
*** Med roll-on roll-off (RO-RO) oversøisk forsendelse skal din bil tages straks til havnen og derefter sikres inde i specialkøretøjets skib. Hvad det indebærer er, at havnens langmænd kører det ind på skibet ved oprindelsesstedet og derefter kører det ud af skibet på bestemmelsesstedet. Din bil placeres ikke i en blokeret container, og den er åben for alle at komme ind (det er typisk når personlige genstande og tilbehør forsvinder). Ro-Ro-ruter er også begrænset i landedækningen, så denne mulighed afhænger muligvis ikke af dit land for dit land, afhængigt af din oprindelse og destination. En anden bemærkning er, at havne ikke tillader ikke-betjenende køretøjer til roll-on-roll-off-transporttjeneste.
Et par dage efter, at skibet sejler, sender dit internationale bilrederi den originale titel tilbage til dig sammen med deres transportfragt og anvisninger om, hvordan du gør krav på dit køretøj på ankomststedet. Det er altid sikkert at få fat i den oversøiske havneagent på forhånd for igen at bekræfte de anslåede ankomstdatoer og få papirarbejdet til at fremskynde udledning og leveringsproces for din bil.
Husk at aflevere din pakke i en pakkeshop:
Find den nærmeste Bring Pakkeshop her
Find den nærmeste Postnord Pakkeshop her
Find den nærmeste DAO Pakkeshop her
Find den nærmeste GLS Pakkeshop her